Monday, April 14, 2008

Majlis Akikah: Nur Fatihah Amalin bt Mohd Senari

Pada 12.04.2008 Kawe balik tergesa-gesa ke Kelantan. Kereta kesayangan Kawe parking tepi rumah Encik Hamid, Ketua UMNO Puchong Indah dan Nazir Masjid As Salam, Puchong Perdana yang banyak menolong pihak Kawe dalam mengembangkan Silat Seni Gayong di Puchong.

Tujuan Kawe balik Kelantan kali ini adalah bagi memeriahkan dan sekadar meraikan kehadiran anak saudara baru yang baru sahaja dinamakan sebagai Nur Fatihah Amalin (pada 14.04.2008) walaupun sebelum ini nama yang dicadangkan adalah Humairah.

Perjalanan ke Kelantan daripada Puchong mengambil masa 7 1/2 jam. Lama pulak rasanya kecuali rasa bebas yang amat kerana kawe tak susah payah nak pulas stereng kereta besar Kawe.

Bagi meraikan kehadiran Nur Fatihah Amalin, majlis Akikah diadakan pada 13.04.2008 di kediaman mertua aku di Panchor Kemumin dan nyata dimeriahkan dengan rebahnya seekor kambing jantan berbaka kacukan jannabari dan moi. Bila dah sebut baka tu, sendiri mahu ingatlah saiznya. lalu di masak dengan masakan istimewa iaitu nasi arab yang jarang ditemui di mana-mana kedai.

Hari Akikah tersebut dimulakan apabila masing-masing dikejutkan pada jam 5.00 pagi dengan masing-masing sibuk dengan bahagian dapur. Kawe macam biasa, tak tentu arah nak kemana. Mertua kawe pun sound "Se ikut abang Sie gi rumah Tok Guru!"

Maka kawe terpaksa meredah kesejukan air mandi kampung seawal itu bagi membolehkan kawe ikut ke rumah Tok Guru bagi membantu abang ipar kawe dalam menguruskan anak barunya itu di sana.

Memang kebiasaan dan amalan rakyat Kelantan apabila anak baru dilahirkan berkat orang alim dalam agama atau Tok Guru Agama diperlukan. Mungkin atas amalan ini menjadi salah satu sebab pondok-pondok (tempat belajar ilmu agama) di Kelantan segar tanpa dijejaskan dengan arus kemodenan.

Destinasi seawal pagi sabtu itu menuju ke Pulau Melaka (dekat dengan rumah mertua Kawe) yang terkenal dengan seorang Tuan Guru yang menjadi Penjaga kepada pondok Pulau Melaka dan SMU (A) Pulau Melaka iaitu Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz bin Nik Mat yang juga dikenali selaku Menteri Besar Kelantan. Itulah hebatnya Menteri Besar Kawe, semua orang ada akses untuk bertemu mata dan berbual dengannya.

Itu kali pertama Kawe sembahyang belakang Tuan Guru selain hari Jumaat. Seperti biasa sembahyang subuh di imamkan sendiri oleh Tuan Guru dan beberapa potongan ayat daripada suruh Yaasin dibaca semasa mengimaminya. Tidak seperti pada pagi jumaat, Tuan Guru hanya memberikan tazkirah dengan menerangkan dan memperjelaskan ayat-ayat bacaan yang dibaca semasa sembahyang tadi dengan ringkas dengan tidak menghadap makmumnya yang memenuhi masjid. Tazkirah dibuat antara selepas Zikir dan sebelum Doa.

Selesai berdoa, kawe nampak beberapa kelibat lelaki membawa anak-anak kecil. Nampaknya tanggapan kawe tersasar, ingatkan hari jumaat je yang anak kecil dibawa untuk dicukur kepala, pecah langit dan didoakan (Kekadang Tuan Guru turut menamakan anak kecil tersebut). Agak ramai juga pada pagi itu.

Setelah selesai, Nur Fatihah Amalin @ Humairah di bawa ke rumah dan dicukur licin oleh datuknya. Kenduri akikah bermula seawal jam 7.30 pagi dan selesai jam 7.00 malam walaupun aturcara majlis cuma antara jam 9.00 pagi dan 10.00 pagi.

NUR FATIHAH AMALIN "HUMAIRAH" BINTI MOHD SENARI

3 komen:

Dah baca sila bagi sepatah kata..

◄ Newer Post Older Post ►